Ekonomi

Rus firmaları Çin ticaretinin patlamasıyla gelişiyor

Ukrayna’nın işgali ve ardından gelen yaptırımların ardından Batılı şirketler Rusya pazarından büyük ölçüde çekilirken, özellikle Çin sınırına yakın olan Rus şirketleri Çin ile ticarette önemli bir artış yaşıyor. Nikita Minenkov’un lojistik şirketi Eurasia Logistics Group’un cirosunun iki yıl üst üste iki katına çıkması, Moskova ve Pekin arasındaki artan ekonomik bağları örnekliyor.

Rusya ve Çin arasındaki ticaret, Çin’in daha fazla Rus petrolü satın alması ve Rusya’ya araba ve makine sevkiyatlarında kayda değer bir artış da dahil olmak üzere mal ihraç etmesiyle arttı. 2023 yılında Çin’in Rusya’ya yaptığı otomobil ihracatı bir önceki yıla göre yaklaşık yedi kat artarken, bu ihracatın değeri de neredeyse 10 milyar dolar yükseldi. İki ülke arasındaki toplam ticaret hacmi son iki yılda %64 artarak 240 milyar dolara ulaştı.

Kremlin sözcüsü Dmitry Peskov, Rusya ve Çin arasındaki ticari ve ekonomik işbirliğinin sistematik ve karşılıklı yarar sağlayan bir şekilde geliştiğini vurgulayarak daha fazla büyüme konusunda iyimser olduklarını ifade etti.

Ticaret dinamiklerindeki değişim, bu hafta içinde yeniden seçilmek isteyen Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’e ekonomik bir can simidi sağladı. Avrupa Reform Merkezi’nden Zach Meyers, Rusya-Çin ticaretindeki artışın, yaptırımlara katılmayan ülkelerin Batılı firmaların geri çekilmesiyle ortaya çıkan fırsatlardan yararlanmasıyla yaptırımların etkisinin zaman içinde azalabileceğini gösterdiğini belirtti.

Çinli otomobil üreticileri, çatışmaların başlamasından bu yana geçen iki yıl içinde Rusya pazarında %10’dan az olan paylarını %50’nin üzerine çıkararak önemli bir pay elde etti. Rusya’daki bayiler Geely ve Chery gibi Çin markalarını satmaya başladı ve Rusya’daki Changan araçlarının satışları 2022’de 2.550 iken 2023’te yaklaşık 47.800’e yükseldi.

Meyers, faydalarına rağmen, genişleyen ticari ilişkilerinde hem Rusya hem de Çin için riskler olduğu uyarısında bulundu. Rusya Çin’e daha bağımlı hale geldi ve Batı’nın yaptırımları Rus ticaretinde yer alan Çinli firmaları etkilemeye başlarsa bunun potansiyel yansımaları olabilir. Ancak Peskov, Başkan Putin ve Xi Jinping’in ticarette 200 milyar doları aşmak için belirledikleri “sınır tanımayan” ortaklık hedefine atıfta bulunarak bu endişeleri önemsiz gösterdi.

Artan ticarete karşılık olarak Rusya, Asya’ya ihracatı kolaylaştırmak için altyapıya yatırım yapıyor. 2023’e göre %40 artışla 2024’te 366 milyar ruble (4.03 milyar dolar) harcayarak Uzak Doğu’ya demiryolu kapasitesini arttırmayı planlıyor. BAM ve Trans-Sibirya gibi güzergahlardaki kapasitenin 2030 yılına kadar yılda 210 milyon tona ulaşması bekleniyor.

Moskova merkezli bir Çin inşaat ekipmanı ithalatçısı olan KST gibi Rus şirketleri, değişen pazara uyum sağlayarak Avrupa yedek parça ticaretinden Çin ekipmanlarına yönelik talebi karşılamaya yöneldi.

Rusya ve Çin, küresel ticaretteki zorlukların ortasında ekonomik bağlarını güçlendirmeye devam ederken, güçlü ticari faaliyet değişen ekonomik manzaranın altını çiziyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu