Ekonomi

OPEC+ daha fazla kesintiye gidebilir

OPEC+’nın istikrarsız seyreden küresel petrol piyasası karşısında bu hafta sonu bir araya geldiklerinde daha derin arz kısıntılarına gitmeyi değerlendirmeleri bekleniyor.

Suudi Arabistan ve ortakları, geçen ay günde 2 milyon varillik bir kesintiyi açıkladıklarında traderları şaşırtmış ve ABD Başkanı Joe Biden’ın sert reaksiyonuyla karşılaşmışlardı. Lakin fiyatlar OPEC+’yı haklı çıkaracak halde o vakitten beri zayıfladı ve Çin’deki durumun kötüleşmesiyle Londra’da kısa bir mühlet için varil başına yaklaşık 80 dolara geriledi.

Bu haftaya kadar kesintilerin tesirini kıymetlendirmek için orta vereceklerini iddia eden küme delegeleri, artık ek kesintilerin bir seçenek olabileceğini söylüyor.

Riyad’dan toplantı öncesi sürpriz sinyal

Riyad, toplantı öncesi piyasaya alışılmadık derecede net bir sinyal gönderdi. Geçen hafta, Suudi Enerji Bakanı Prens Abdülaziz bin Salman OPEC+’nın “arz ve talebi dengelemek” için gerekirse daha fazla arz kesintisi yaparak “müdahale etmeye hazır” olduğunu söylemişti.

Baş petrol analisti ve danışman Energy Aspects Ltd’nin kurucu ortağı Amrita Sen, “OPEC muhtemelen olduğu gibi devam etme veya daha fazla kesinti arasında seçim yapacaktır. Arz-talep dengeleri konusunda her zaman tetikteler” sözlerini kullandı.

Bloomberg tarafından bu hafta ankete katılan 16 trader ve analistten on tanesi, günde 250 bin ila 2 milyon varil ortasında değişen kestirimlerle yeni bir arz kesintisi bekliyordu. FGE danışmanları, kesintinin aralığın üst ucunda olabileceğini kestirim ediyor.

Yaptırım belirsizliği

OPEC+ piyasanın aşağı istikametli risklerine odaklanmış görünse de, dengeleyici ögeler da var. Brent petrol, kümenin harekete geçmeye hazır olduğuna dair işaretlerin vadeli süreçlere takviye vermesiyle Salı günü yüzde 3,4’ varan bir toparlanma yaşayarak varil başına 86 dolara ulaştı.

İttifak, tüketici ülkelerin enflasyonun dizginlenmesi için petrol musluklarının açık tutulması baskısı altında olmaya devam ediyor. Bilhassa ek kesintilerin gelmesi durumunda, Biden idaresi ile Suudi Arabistan ortasındaki alakaların daha da gerilmesi riskini doğurabileceği belirtiliyor.

Gelişmiş ülkelerdeki stokların 2004’ten bu yana en düşük seviyede olmasıyla birlikte, küresel piyasalar bazı göstergelere göre sıkı olarak tanımlanıyor. OPEC+ toplantısının ertesi günü, Avrupa Birliği Rusya’dan deniz yoluyla ham petrol ithalatını yasaklarken ülkenin petrolüne bir fiyat sonu da getirilmesi de AB diplomatları tarafından tartışılıyor.

Uluslararası Güç Ajansı’na göre, Rusya’nın üretimi, bu tedbirlerin tesiri ile önümüzdeki yılın başlarında yüzde 15 düşecek.

Yine de ülkenin petrol üretimi, Ukrayna’yı işgalinden bu yana uluslararası yaptırımlara şaşırtıcı bir şekilde dirençli olduğunu kanıtladı ve UEA’nın varsayımlarının ekseriyetle fazla karamsar olduğu bedellendiriliyor.

Standard Chartered Bank Emtia Lideri Paul Horsnell, “Temel denge tahminleri, kesinti yapılmasının aciliyeti olduğunu göstermiyor. Özellikle stoklar hala düşük seviyedeyken” değerlendirmesinde bulundu.

Asya piyasalarında zayıflık

Bu değerlendirmelerin nihayetinde gölgede kalıp kalmayacağı, önümüzdeki günlerde ham petrol vadeli süreçlerinin gidişatına bağlı olabilir.

Aralarında Raad Alkadiri’nin de olduğu Eurasia Group analistleri bir raporda, “OPEC+, özellikle ham petrol fiyatları önümüzdeki hafta mevcut seviyelerinin çok altına düşerse, yaklaşan toplantısında yeni bir üretim kesintisini ciddi şekilde değerlendirecek” dedi.

Pekin ve Şangay’daki şovlar de dahil olmak üzere hafta sonu sert virüse karşı müdafaa tedbirlerine yönelik protestoların patlak vermesinden sonra, önde gelen Asya piyasalarının görünümü kararmaya devam ediyor. Goldman Sachs’ın da içinde olduğu bankalara nazaran, bulaş sayısı artması ve bölge sakinlerinin virüs denetimlerini şiddetli protestosuyla, sıfır Kovid siyasetinden karmaşık bir çıkış yapma bahtı artıyor.

Yaşanan karışıklıklar, emtialarda da geniş bir satışları tetikledi. Geçen hafta, Asya ham petrol piyasalarının kıymetli bir göstergesi olan Umman vadeli süreçlerinin Dubai takaslarına nazaran primi dünyanın en büyük petrol ithalatçısı olan Çin’de artan virüs hadiselerinin yakıt tüketimini tehdit etmesi nedeniyle gerilemişti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Evden eve nakliyat
koşuyolu evden eve nakliyat
Başa dön tuşu